Polisiye Film İtirazım Var

Polisiye Film İtirazım Var

Üretkenliğini arttırsa da nitelik olarak ciddi sorunlar barındıran sinemamızda, mazisi de ne nitelik ne nicelik olarak parlak olmayan polisiye türüne, son dönemde de hatırı sayılır bir eğilim olduğu söylenemez. Son yıllarda Yavuz Turgul’un “Av Mevsimi” dışında akılda kalıcı bir projeye rastlayamadık ki o filmin de seveni kadar sevmeyeni de vardı. Polisiyeyi komediyle birleştiren Onur Ünlü, geçtiğimiz yıl “İtirazım Var”a imza attı. Ben de elimden geldiğince farklı coğrafyalardan çıkan polisiyeleri yorumlamaya çalışırken, listeme bu filmle Türk sinemasını da eklemiş oldum.

İlk filmi “Polis”i 2006’da çeken Onur Ünlü, günümüze kadar pek çok işe imza atsa da, o projede yer alan pek çok insan gibi onun da kariyerini değiştiren, saygınlığını arttıran iş “Leyla ile Mecnun” oldu. Sevenleri tarafından dizinin başarısının aslan payı senarist Burak Aksak’a yakıştırılsa da Onur Ünlü’nün yönetmen koltuğunda olmadığı bölümlerde ciddi kan kaybı yaşanmıştı. Yönetmenin son filmi “İtirazım Var”, son dönem sinemamızın seçkin isimlerinin pek yanaşmadığı polisiye – komedi türünde.

Filmin baş rolünde ise bir imam var. Selman Bulut’un imamı olduğu camide namaz esnasında bir cinayet işleniyor. Selman’ın sıradan bir esnaf olarak tanıdığı maktul ise tefeci çıkıyor. İlk etapta olaylara bulaşmak istemeyen Selman, polisin  sıkıştırması, çevresindeki insanların olaya müdahil olması ve maaş hesabının öldürülen tefeciyle ilintili olarak birden kabarmasıyla kendisini cinayetin arkasındaki esrarı araştırırken buluyor.

33. İstanbul Film Festivali’nde Ulusal Yarışma’da En İyi Yönetmen ödülünü kucaklayan, gösterime girdiğinde “+18” yaş sınırına maruz kalmasıyla gündeme gelen “İtirazım Var” bazı eleştirmenlerin dediğinin aksine “marjinal” bir imam profili koymuyor ortaya. Evet, Selman Bulut alışık olduğumuz tipte bir hoca değil. Yeri geldiğinde caminin ortasında bile okkalı küfürler savurması, cinayet araştırması esnasında kendisini gerektiğinde içki masasına atması gibi bazı “umulmayan” özellikler barındırmakla birlikte, gündemdeki olaylara dokunduran bir yapısı da yok. Yine de İslam’ın ekonomiye olan bakışını özetlerken kullandığı ifadeler ve alışkanlık olarak süre gelen bazı adetlerle ilgili farklı düşünceleriyle bir kesime sempatik gelirken, diğer kesimin tepkisini de çekecektir.

Selman Bulut’un cinayeti araştırma sürecine girişinin kesinlikle sırıtmadığı film, komediye sırtını yaslayarak ayakta duruyor. Tecrübeli oyuncuların doğru rol seçimlerinde bir araya geldiği yapım, yakın dönem sinemamızda bazı filmlerin düştüğü tuzağa düşmeyip, lokal öğeleri bildik polisiye şablonunun içine yedirmeyi başarıyor ( ki edebiyatta da kanımca Ahmet Ümit’in tüm okur kesimlerinde popüler bir isim olmasında bunun payı da var ). Yani Amerikan polisiye filmlerinde gördüğümüz ritüellere bir an olsun prim vermiyor. Yavaş yavaş aralanan esrar perdesi neticesinde ortaya çıkan tablo, polisiye sinemada ilk kez karşılaştığımız bir resim sunmasa da, bir şekilde gizemini koruyan hikaye ve finaldeki sürpriz, filmin samimiyetiyle de birleşince güzel bir lezzet bırakıyor izleyenin zihninde. Polisiye yönüyle çok güçlü olmasa da izleyeni memnun edecek, eli yüzü düzgün, Onur Ünlü’nün olgunluk eserlerinden biri olduğunu rahatlıkla söyleyebileceğimiz bir film “İtirazım Var”.

Onur Ünlü aynı zamanda filmin senaristi. Güçlü oyuncu kadrosunda ise Serkan Keskin, Umut Kurt, Osman Sonant, Erkan Kolçak Köstendil, Hazal Kaya, Öner Erkan, Büşra Pekin, Güler Ökten, Tansu Biçer, Serdar Orçin ve Sırrı Süreyya Önder var.

Nuri Çınarlı

Yorum yaparken lütfen hikaye ya da filmlerin konusunu açık etmeyin ki her okuyan sizle aynı zevki alabilsin ;)

yorum